Sep 6, 2010

roh dan jiwa yang hilang...

Saat ini, roh dan jiwa saya sudah terbang ke kampung...4 bulan tidak bersua dengan famili, merasa air tangan mak, cukup membebankan saya....namun saya gembira sekali mengharungi Ramdhan 14321 tahun ini...cukup indah bagi saya...entah la....mungkin keharmonian rumah sewa kmi yang tidak pernah gagal memasak untuk berbuka dan sahur dengan menu yang macam2....hanya hari2 akhir ini barulah masing2 mengajak berbuka diluar...dengan terawihnya...saya tak pernah rasa seindah ini.....rasa sedih sangat Ramadhan tahun nie sudah hampir sampai ke penghujung....InsyaAllah tahun depan kalau umur masih panjang, saya ingin mengharungi satu bulan yang mulia ini dengan lebih indah....doa kan saya...

Berbual di telefon bersama mak baru2 nie membuatkan saya menitiskan air mata lagi.....mak cukup memahami...4 bulan tak bertemu, mak berjanji masakkan segala makanan kesukaan saya nanti; laksam, nasi dagang, cencaru bakar...itu semua gara2 percubaan pertama saya memasak cencaru bakar sumbat gagal...bukan la gagal namun kurang rasa seperti apa yang mak saya buat, kata mak " mmg la tak sama, itu kan air tangan ibu"....kata mak lagi nnt balik saya ckp je saya nak makan apa, InsyaAllah mak akan tunaikan...dalam tangis saya ketawa sambil cakap, macam manalah saya nak pandai masak kalau begini mak layan saya......terima kasih mak....


senarai perkara yang perlu di buat di kampung:

1) Makan : laksam, nasi dagang, cecaru bakar sumbat, nasi kerabu, nekbat.....

2) Kenduri : raya ke-3 umah K. Anie, raya ke-4 umah Apih, Peja bertunang raya ke-5, raya ke-9 umah K. Long...

3) Beraya : Umah bos Idah raya pertama, umah Halim pakwe Idah....

ermmm....apa lagi ek....

sambil dengar lagu raya T_T

No comments:

Post a Comment